تبلیغات
صفوف آهنین - مرصوص - عرفان اسلامى و عرفان التقاطى

 
 
مرصوص - صبا : سخن را از «عرفان» شروع مى كنیم:
روح «عرفان»، تلاش و كوششى است براى معرفة اللّه از طریق سیر درون، و شهود باطنى، و جلوه هاى معنوى و روحانى، با استفاده از تهذیب نفس و زهد و پرورش فضائل اخلاقى.

انسان همیشه آرزو داشته است غیر از راه استدلال و فلسفه و كلام، راه دیگرى به سوى معرفة اللّه بگشاید، و از طریقى نزدیكتر، و شاید مطمئن تر و آرام بخش تر به معبود و معشوق حقیقى خود نزدیك و نزدیك تر شود.
جمال و جلال او را ببیند.
در اوصاف او غرق شود.
به او دل ببندد و عشق بورزد.
و هر چه غیر او است پیش پاى او قربانى كند.
این حقیت تقریباً در اعماق جان همه انسانها وجود دارد، منتها در بعضى بسیار كم رنگ و تقریباً فراموش شده، و در بعضى بسیار پررنگ و داغ و آتشین.
امّا انسان براى پیمودن این راه همیشه طریق صحیح را انتخاب نكرده است، گاهى آنچنان در بیراهه ها سرگردان مانده و گرفتار دام شیاطین مختلف شده كه درست در جهت ضدّ این مقصود قرار گرفته است.
براى رسیدن به این هدف بزرگ سه راه وجود دارد:
1- راه وحى، راهى كه انبیاء و پیامبران الهى و خلفاى معصوم آنها پیشنهاد مى كردند; راهى كه دلیل و مرشد و راهنمایش آنها بودند.
2- راه غیر معصومین(علیهم السلام)، راه ارباب ریاضت، و جمعى از فلاسفه اشراق و مانند آنها، كه بدون استفاده از اشعه وحى در این مسیر پر خطر به راه افتاده اند، و بى همراهى خضر راه ظلمات را پیش گرفته اند، و در بیراهه ها سرگردان مانده اند و گاه چنین مى پنداشتند كه به مقصد و مقود رسیده اند و چنان از پیروزى خود سرمست مى شدند كه مى گفتند:
آن را كه پیر دیر به ماهى كند تمام *** درسى هزار سال ارسطو نمى كند!
3- راه تصوف، كه راهى است «التقاطى»، بخشى ار از تعلیمات انبیاء(علیهم السلام) گرفته و بخشى را از ارباب ریاضت، و با دخل و تصرفهایى كه هر گروه با ذوقیات و سلیقه هاى شخصى در آن كرده اند، فرقه هاى زیادى را به وجود آورده كه تعداد آنها از حدّ و حساب مى گذرد.
و هدف این است که در این بحث كوتاه و فشرده به بررسى این عرفان التقاطى پرداخته، و مشكلات كار آنها را در این مسیرى كه در پیش گرفته اند، مورد بررسى قرار دهیم.
 
 
جلوه حق


ادامه مطلب

Share طبقه بندی: تصوف و عرفان های دروغین، 
برچسب ها: عرفان اسلامى و عرفان التقاطى، عرفان، معرفة اللّه، سیر درون، شهود باطنى، جلوه هاى معنوى، تهذیب نفس، ریاضت، تصوف، راه تصوف، عرفان التقاطى، dideban group،  
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 3 اسفند 1389 توسط صبا
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : | :