تبلیغات
صفوف آهنین - مرصوص - چهل مقاله صوفی (1)

 
 
مرصوص - صبا : چیزى كه نویسنده را بر نشر این كتاب (جلوه حق)  بیشتر وادار كرد كتابچه اى به نام «چهل مقاله» بود كه به وسیله یكى از صوفیهاى صاف یا ناصاف! كه به خاطر خوش خدمتى ها مدتى بر كرسى وكالت زمان طاغوت تكیه كرده بود و راستى هم از آن وكیل هاى صد در صد ملى به شمار مى رفت! انتشار یافت.
در این كتاب یك سلسله هتاكى ها نسبت به علماء و بزرگان دین و سخنان دور از منطق و هتك مقدّسات وجود داشت كه مایه تأسف افرادى كه مطالعه كرده بودند شده بود.

قبلا فكر مى كردم در كتاب حاضر تنها به بحث درباره اشتباهات و مطالب ناموزون چهل مقاله بپردازم، بعداً دیدیم این خود اشتباه است زیرا یك مشت نسبت هاى ناروا ارزش این را ندارد كه كتابى در اطراف آن نوشته شود.
لذا تصمیم بر این گرفتم كه به یك بحث جامعتر و در عین حال فشرده و مختصر درباره «صوفیگرى» بپردازیم، و با بیانى ساده و روشن، به اتكاء كلمات خود صوفیها تا آنجا كه صفحات این كتاب و فكر قاصر من اجازه مى دهد این موضوع مورد بررسى قرار گیرد.
اما بد نیست براى نمونه چند قسمت از كتابچه چهل مقاله را از نظرتان بگذرانم تا به عنوان مشت نمونه خروار، بقیه را خودتان قیاس كنید:
1ـ نویسنده چهل مقاله در صفحه 13، از جمله مذاهبى را كه نتیجه فعالیت دشمنان دانا یا دوستان نادان معرفى مى كند مذهب (شیخیه) است. ما هم در این عقیده با ایشان موافقیم، ما هم مى گوییم مداركى در دست است كه انگلستان كه مهارت خاصى در دین سازى دارد، و طبق منطق «تفرقه بینداز و حكومت كن!» از ساختن این گونه مذاهب در مناطقى كه تحت نفوذش قرار داشته كوتاهى نكرده، دست در كار ساختن این مذاهب بوده است. انحراف این دسته هم طورى مسلم است كه بنا به اعتراف «حاج محمّد كریم خان» كه از رؤساى آنها است: «تمام علماء معاصر او بر فساد مذهب او و استادش سید كاظم رشتى و استاد استادش شیخ احمد احسائى، اتفاق كردند!»
ولى گوش كنید ببینید «میرزا باباى ذهبى» كه از أقطاب سلسله اى است كه نویسنده چهل مقاله نزد آنها سر سپرده است، درباره شیخ احمد چه مى گوید؟ اینك عین عبارت او از كتاب «طباشیر الحكمة»، صفحه 74:
«... شیخ مشایخ العلم و المعرفة شیخ احمد احسائى روح اللّه روحه الشریف كه از افاضل علماء متأخرین حكمت و حدیث و معرفت است، و آن جناب را در فهم احادیث معصومیة و مطالب حكمت اشراقیه طرزى خاص و اصطلاحى جدید است كه دخلى به اصطلاح حكماء عرفاء ندارد، اصطلاح خود را از احادیث و عبارات اهل بیت عصمت(علیهم السلام)استنباط كرده!، و علاوه بر تحصیل فنون علم، متابعت عرفاء الهییّن چون تخبة الاولیاء الربانیین و عمدة العرفاء المحققین، نقاوة اولاد سیدالمرسلین، سید قطب الدین محمّد طاب اللّه ثراه، به ریاضات نفسانیه اشتغال نموده به كشف عملى فائض! (فائز) شده، تصانیف شریفه ایشان مانند شرح فوائد، شرح زیارات جامعه و غیره مشهور...» و این تناقض عجیبى است.(1)
________________________________________
1.. شیخ احمد احسائى شاگرد سید محمد... بوده و بیشتر افكار او و سایر بزرگان شیخیّه مأخوذ از صوفیه است. شیخ احمد به جهت بروز دادن بعضى از عقاید خود مورد تكفیر علماى زمان خود گردید و علماى معاصر او، غالباً او را تكفیر كردند یا نسبت انحراف دادند، از جمله شهید ثالث و شیخ جعفر كاشف الغطاو صاحب جواهر و مرجع كل آقا سید مهدى فرزند صاحب ریاض، و شریف العلماء، و ملا محمد جعفر استر آبادى، و صاحب ضوابط صاحب فصول و ملاآقا در بندى و سایر علماى بزرگ عتبات، حتى پسر خودش، شیخ محمد علناً اظهار مخالفت پدر كرد (رجوع شود به كتاب قصص العلماء مرحوم تنكابنى، و كتاب تریاقى فاروقى میرزا محمد حسن شهرستانى، و كتاب هدیة النمله، مرحوم حاج آقا رضا همدانى، و كتاب «نقطة الكاف» ادوارد براون و روضات الجنات در احوال شیخ رجب بررسى، و كتاب «كفایة الموحدین» مرحوم طبرسى).
 
 


ادامه مطلب

Share طبقه بندی: تصوف و عرفان های دروغین، 
برچسب ها: چهل مقاله صوفی، جلوه حق، هتك مقدّسات، تصوف و عرفان های دروغین، صوفیگرى، شیخیه، دین سازى، تفرقه بینداز و حكومت كن، حاج محمّد كریم خان، سید كاظم رشتى، شیخ احمد احسائى، میرزا باباى ذهبى، طباشیر الحكمة، عرفاء، شهید ثالث، شیخ جعفر كاشف الغطا، صاحب جواهر، صاحب ریاض، ملا محمد جعفر استر آبادى، مرحوم تنكابنى، میرزا محمد حسن شهرستانى، كتاب هدیة النمله، حاج آقا رضا همدانى، نقطة الكاف، ادوارد براون، روضات الجنات، شیخ رجب بررسى، كفایة الموحدین، مرحوم طبرسى،  
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 21 فروردین 1390 توسط صبا
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : | :